| by admin | No comments

نقش داستان‌ها را در طراحی بازی و اسباب بازی جدی بگیریم- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم


به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، فریبا کیهانی پژوهشگر حوزه اسباب بازی‌های کودکان از جای خالی عروسک‌های کدو‌ قلقله‌زن، مهمان‌های ناخوانده، بزبزقندی و شعر و افسانه‌های مختلف ایرانی در طراحی اسباب‌بازی‌ سخن گفت.

 این کارشناس که مهمان نخستین نشست تخصصی پنجمین جشنواره‌ فیروزه بود، طی سخنانی عنوان کرد: ” ترویج فرهنگ صلح، ایجاد خلاقیت، توجه به محیط زیست، توامندسازی کودک و رشد همه‌جانبه دستاورد تولید اسباب‌بازی با تکیه بر میراث فرهنگی است.”

فریبا کیهانی سخنران نشست “طراحی و تولید بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی مبتنی بر فرهنگ” مبحث خود را با نمایش اسباب‌ بازی‌هایی از دیگر کشورهای دنیا آغاز کرد.

وی با نمایش اسباب‌ بازی‌هایی که توسط هانس کریستین اندرسن و بر اساس داستان‌های افسانه‌ای ساخته شده بودند، ایجاد ارتباط فرهنگی را یکی از تأثیرات طراحی اسباب‌بازی مبتنی بر قصه‌ها دانست.

کیهانی با نمایش تصویر 10ها اسباب‌بازی که بر اساس داستان “کرم ابریشم دله” ساخته شده است به کاربردهای حرکتی، مهارتی، شناختی این ابزارهای آموزشی پرداخت و گفت: “من به عنوان فردی که قرار است راهنما و مربی کودک باشم نخست باید بدانم الگوی من چیست؟  این الگو به من دورنما می‌دهد  تا بدانم قرار است روی چه مفاهیمی کار کنم. آیا من معتقدم کودک فردی ناتوان است یا باید به او فرصت فکر، ایده‌پردازی و نوآوری بدهم. آیا او باید زایش داشته باشد یا خیر؟ در تولید اسباب‌بازی‌هایی بر اساس داستان اریک کارل به نیازهای کودک در هر رده‌ سنی توجه شده است. دست‌ورزی، بینایی، لامسه و…همان‌طور که می‌بینید این داستان روی سنگ، به عنوان بند رخت، صندلی، کتاب پارچه‌ای بازتولید شده است و هرکدام هدفی را دنبال می‌کنند.”

کیهانی در این بخش از سخنان خود بر ایجاد موزه‌های قصه‌گویی در ایران تأکید کرد: “ما افسانه‌هایی داریم که هرکدام روایت‌های متفاوتی دارند. اقوام لر،کرد، و خطه‌ خراسان و کرمان هر داستان را به شکل متفاوت نقل می‌کنند. جایی مثل فرهنگستان هنر می‌تواند با اختصاص فضایی اقدام به ایجاد موزه‌ قصه‌گویی کند.”

این پژوهشگر گفت: “بررسی شخصیت‌پردازی شنل قرمزی در اسباب‌بازی‌های تولیدی نشان از آن دارد که نشانه‌های فرهنگی با عروسک داستانی منتقل شده است، همین رویکرد می‌تواند با تولید اسباب‌بازی‌های داستان کدو قلقله زن و مهمان‌های ناخوانده که تنها تصویری از پیرزن داستان وجود دارد، وجود داشته باشد.”

وی  در ادامه‌ سخنان خود با موضوع “نقش روایت‌ها و داستان‌ها در طراحی بازی و اسباب‌بازی” پژوهش در این حوزه را ضروری دانست و افزود: “الگوهای آموزشی و اسباب‌بازی موضوع مهمی است و در دنیا طراحی اسباب‌بازی بر اساس الگو و با تکیه بر پژوهش بر این الگوها صورت می‌گیرد. ما در حوزه طراحی اسباب‌بازی برای گروه سنی صفر تا 2 سال کم کار کرده‌ایم. لازم است پژوهشگران  و طراحان در این میان به قصه‌ها و ادبیات توجه کنند، ادبیات مجموعه‌ای از تجارب، احساسات و تخیلات ما است و می‌دانیم انتقال فرهنگ با قصه‌ها ممکن است، چرا که نوزاد با کلمه با دنیا ارتباط می‌گیرد، اما وقتی به فرهنگ بصری توجه داشته باشیم آگاهیم که کودک در جایی دیگر زبان متفاوتی دارد، کودک ناشنوایی داریم که  ارتباط او با دنیا بصری است، بنابراین ارتباط فرهنگی ما می‌تواند به وسیله‌ اسباب‌باز صورت بگیرد.”

پنجمین جشنواره‌ کالاهای فرهنگی “فیروزه” تا 29 دی در مرکز فرهنگی هنری صبا میزبان علاقه مندان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید