| by admin | No comments

نقدهای کوتاه برخی از منتقدین به فیلم‌های روز اول جشنواره فجر- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نقدهای کامنتی چند تن از منتقدین سینما درباره فیلم‌های دیده شده در جشنواره فیلم فجر را در ادامه می‌خوانید:

 

سه کام حبس؛ کارگردان: سامان سالور

محمدتقی فهیم: سه کام حبس، زیر سی سال ممنوع!؟سامان سالور به سیم آخر زده و هرچه پلشتی و ناهنجاری می‌دانسته و می‌توانسته تصویرسازی کرده استسه حبس را باید برای افراد زیر سی سال ممنوع اعلام کنند.

جبار آذین: ساخته سالور فیلمی الکن و ناتوان نیست. بازی‌های به نسبت خوب و داستانی اجتماعی دارد با این حال او فیلم‌های بهتر هم ساخته است. سه‌کام حبس کارگردانش را در مسیر تکامل سینمایی نشان نمی‌دهد و حرف متفاوت و جدیدی در فرم و ساختار ندارد. سالور چندان با دست پر به سینما بازنگشته است؛ سه کام تلخ و تکراری است.

امیرضا مافی: فیلم سه کام حبس سامان سالور، بی‌اندازه تلخ، بی‌منطق و سست است. بازی‌ها ضعیف‌اند و هیچ شخصیتی شکل نگرفته، درام ندارد و همه چیز باسمه‌ای سرهم ‌بندی شده است.

قصیده گاو سفید؛ کارگردان بهتاش صناعی‌ها

محمد تقی فهیم: توهم در توهماین هم فیلم نشد. بهتاش صناعی‌ها بدجوری در جا زده است  فیلم قصیده گاو سفید درباره چیست؟ دانستنش سخت است.

جبار آذین: این فیلم با اندکی تفاوت در فرم و ساختار و پرداخت هنری از دیگر کارهای صناعی‌ها سرتر و نمایشگرتر است. همت او برای سینمایی‌تر شدن و دستیابی به بیان اجتماعی و هنری مطلوب است. قصیده گاو گرچه قصیده‌ای به نسبت دیدنی است ولی فیلمنامه قوی ندارد.

امیررضا مافی: قصیده گاوسفید بهتاش صناعی‌ها، فیلم تلخ، با سویه‌های جدی ضددینی و نتیجه‌گیری اخلاقی غیرمنطقی و غیرواقعی. با بازی خوب مریم مقدم و بازی قابل قبول علی‌رضا ثانی‌فر. پی‌نوشت: در قصاص حیات هست.

عامه پسند؛ کارگردان سهیل بیرقی

بهنام قاسمی: روایت غیرخطی برای داستانی یک خطی. غیر کاریزماتیک‌ترین بازی یک بازیگر کاریزماتیک. سنت‌گرایی ستمگر در برابر مدرنیسم مظلوم و تلاشی نافرجام برای عامه پسندی در فیلم عامه پسند.

جبار آذین:  کوشش دیگری از بیرقی برای ارئه چهره‌ای متفاوت از کاراکتر زن. فیلمی که در حد توان سازندگانش گرچه با برخی سوتفاهم‌ها عامه پسندی را به چالش می‌کشد و درهای اجتماع را به روی زن‌های خانه و خانواده می‌گشاید و خود چالش ایجاد می‌کند. عامه پسند قابل تأمل همراه با ابهام و برداشت‌های سوتفاهم برانگیز به دلیل ارائه ناکامل فیلمساز در ارتباط با بیماری همجنسگرایی است.

امیررضا مافی: عامه پسند سهیل بیرقی که خواسته بود با تدوین غیرخطی به لحاظ فرمی کار ویژه‌ای انجام دهد. اما فیلم به شدت ضعیف است و باز موضوع همجنس‌‌رایی در فیلم سهیلبیرقی دیده می‌شود. فیلم ضد زن است و در روایت بسیار پیش پا افتاده عمل می‌کند. فیلمی در ادامه عرق سرد، اما ضعیف‌تر، بدون پیشنهاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید