| by admin | No comments

نشست خبری فیلم “شیشلیک”| حضور اینترنتی مهدویان و شوخی‌ عطاران با ماسک!/ مهدویان: هنوز هم به “ماجرای نیمروز” افتخار می‌کنم- اخبار سینما و تئاتر – اخبار فرهنگی فرهنگ و هنر


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فرهنگ و هنر، “شیشلیک” عنوان جدیدی از سینمای مهدویان است که ششمین فیلم او بعد از “درخت گردو” به شمار می‌رود. مهدویان سراغ موضوع تازه‌ای رفته است که با فیلم‌های دیگر او تفاوت دارد. مهدویان بیشتر فیلم‌های سیاسی، امنیتی و جنایی در کارنامه‌اش دیده می‌شود و برای همین نظر تماشاگران پرده نقره‌ای برای دیدن فیلمی کمدی از او جلب شده است. سؤالی که خبرنگاران در نشست خبری از مهدویان داشتند و البته به سؤالاتی هم رسید که مجری آن‌ها را نپرسید باعث ناراحتی اهالی رسانه شد.

محمدحسین مهدویان که در جلسه نشست غایب بود با هماهنگی جشنواره به صورت اینترنتی، تا پایان در کنار عوامل و بازیگران “شیشلیک” به سؤالات رسانه‌ای‌ها پاسخ داد. در روزی که رضا عطاران با ماسکِ‌ ژاله صامتی شوخی کرد. البته کارگردان “شیشلیک” از اینکه نتوانست به خاطر فیلمبرداری، در اکران فیلم کنارِ بازیگرانش باشد عذرخواهی کرد.

او درباره اینکه چطور شد به سراغ “شیشلیک” رفت و تغییر ژانر داد، صحبت‌های خودش را آغاز کرد و گفت: مدت‌ها بود دوست داشتم فیلم کمدی کار کنم مدام به ایده‌های مختلف و فیلمنامه‌های مختلف فکر می‌کردم، روزی تصادفاً امیرمهدی ژوله را دیدم. او داستان یک خطی را برایم تعریف کرد و احساس کردم این همان کمدی است که دنبالش بودم. اما تمام دغدغه‌ام این شد کمدی بسازم که به شکل و شمایل کمدی‌های مرسوم نباشد.

مهدویان با اشاره به شیشلیک که متفاوت از کارهایی است که در کارنامه‌اش دارد، افزود: هر فیلمی که کار می‌کنیم تجربه متفاوت است اما مؤلفه‌های خود را دارد که تکرار می‌شود؛ هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش رنگ و بوی خود را بگیرد. کارگردان همیشه دوست دارد ردّ پای خود را بتواند تکرار کند. “شیشلیک” هم از این قاعده مستثنی نیست چه به لحاظ مضامین و چه شیوه اجرایی. “شیشلیک” شباهت‌هایی به لحاظ اجرا به “لاتاری” دارد اما در مجموع با آثار قبلی من متفاوت است.

عطاران که در جریان نشست سعی می‌کرد خنده به روی لبانِ‌ همکاران و رسانه‌ای‌ها بیاورد، تأکید کرد: خوشحالم بالأخره فیلم دیده شد. من در ابتدا دوست داشتم با آقای مهدویان کار کنم نقش هم جای کار داشت. بعد هم عوامل دیگر باعث ترغیبم شدند اما بیشترین چیزی که باعث علاقه‌ام شد متن زیبای امیرمهدی ژوله بود که خیلی خوب نوشته و بسیار تأثیرگذار است.

ژوله با اشاره به اینکه کمدی خوب کمدی است که یک چشم می‌خندد و یک چشم می‌گرید، گفت: همیشه کمدی مورد علاقه‌ام این بوده یک چشم بخندد یک چشم گریه کند؛ هر دو دوروی سکه بودند تجربه همکاری با مهران مدیری را داشتم مثلاً دفاعیه مسعود شصتچی (مرد هزارچهره) و یا برخی از آیتم‌های قهوه تلخ هم به کارم آمد. انگیزه نوشتن “شیشلیک” از جایی شروع شد که من پدرم و پدر یک دختر؛ آن‌هایی که دختر دارند می‌دانند یک پدر زمین و زمان را می‌دوزد تا خواسته او را برآورده کند.

وی خاطرنشان کرد: انگار مهدویان بارها این فیلم را ساخته بود و این قصه‌ها را بارها خوانده بود من و مهدویان در عرض هم کار نمی‌کردیم بلکه همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم. این همکاری یکی از خوشایندترین اتفاق زندگی من است.

ژاله صامتی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود شما نقش انواع مادران را بازی کردید و مادرِ قصه شیشلیک چقدر با آن مادران تفاوت دارد، گفت: اولاً این نکته لازم به یادآوری است که از تماشای فیلم سرخوشم و از این همکاری خوشحالم؛ اگر در این فیلم هم بازی نمی‌کردم باز هم دوستش می‌داشتم. به هر حال ما به عنوان زن اگر جایی باشیم در کلیت شبیه به همیم، مادریم و زن ایرانی؛ مهم ریزه‌کاری‌هایی است که باید به آن‌ها توجه کرد تا آن تفاوت در ایفای نقش از آب درآید. 

پژمان جمشیدی صحبت‌های خودش را با یک درخواست از رسانه‌ای‌ها آغاز کرد و گفت: عاجزانه خواهش می‌کنم مراقب خودتان باشید. زخمی که خوردیم فکر نمی‌کردیم این قدر به ما نزدیک باشد. برای انصاریان هم آرزوی سلامتی می‌کنم. شاید برای یک بازیگر کلیشه‌ای باشد اما برای من کمتر کلیشه‌ای است که بگویم همکاری با آقای مهدویان باعث افتخار من است برای من بازی در کنار آقای عطاران و حضور در فیلم مهدویان افتخاری است.

مه‌لقا باقری دیگر بازیگر این اثر سینمایی با اشاره به اینکه آرزویم بود با مهدویان کار کنم، اظهار داشت: کار با مهدویان جذاب و یکی از آرزوهای من بود. برای بدست آمدن این نقش به مناطق مختلفی رفتم و مدیرانی را دیدم تا بهتر بتوانم از پسِ این نقش برآیم.  هر کاری کردم تا این نقشی که به ظاهر کوچک است درست دربیاید.

وحید رهبانی بازیگر این فیلم هم گفت: چون به من آخر رسید و بازیگران صحبت‌ها را کرده‌اند من فقط آرزوی خوشحالی می‌کنم که این فیلم خوب دیده شود و واقعاً تجربه نویی در کارنامه من به شمار می‌رود. 

مهدویان در بخشی دیگر از نشست در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چقدر ممیزی به کلیت و ساختمان اصلی فیلم “شیشلیک” آسیب زده است، خاطرنشان کرد: هر فیلمی روح و جهانی دارد که آن جهان باید حفظ شود و ما هم همه تلاش‌مان را کردیم و با گفتگویی که با دوستان نظارت داشتیم سعی کردیم ممیزی به گونه‌ای باشد که جهان فیلم لطمه نخورد. فکر می‌کنم این نسخه که در جشنواره نمایش داده شد، همان جهان را دارد. ممیزی‌هایی به فیلم خورد اما به نظرم آسیب جدی به فیلم نزده است.

کارگردان “ماجرای نیمروز” درباره اینکه آیا تغییر ژانرش در فیلمسازی محصول فشارهای بیرونی بوده است، بیان کرد: فیلمساز ژانرهای مختلفی را تجربه می‌کند نیازی به عوامل بیرونی نیست با توجه به دغدغه و حال روزها تصمیم می‌گیریم فیلمی بسازیم. اینکه فکر کنیم نیرویی از بیرون من را وادار کرده چنین فیلمی بسازم چنین چیزی وجود نداشته من هم آدمی نیستم که تحت تأثیر چنین موضوعی فیلم بسازم حتی اگر در خانه بمانم و مجبور باشم فیلم نسازم تحت تأثیر این موضوع فیلم نمی‌سازم.

وی درباره احتمال همکاری مجدد با محمود رضوی در مقام تهیه‌کننده گفت: محمود رضوی همچنان از دوستان بسیار نزدیک و کاربلد من است. اگر قصه‌ای با دیدگاه مشترک با رضوی داشته باشم باز هم با او فیلم می‌سازم چون بسیار حرفه‌ای است.

مهدویان در ادامه انعقاد قرارداد همکاری مستمر با یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را رد کرد و گفت: اینکه سرمایه‌های خصوصی وارد سینما می‌شوند و گردش اقتصادی ایجاد می‌کنند باید قدر دانست اما من قرارداد بلندمدتی با آن‌ها ندارم. من حالا با تهیه‌کننده دیگری مشغول به کارم جاهایی که یک جریان مالی در سینما راه می‌اندازند باید به فال نیک گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره افراط در نمادگرایی گفت: نمی‌دانم حد افراط در نمادگذاری چیست. خودم سعی کردم فیلم متعادلی بسازم و به نظرم افراطی در آن نشده است.

مهدویان در پاسخ به کنایه یکی از خبرنگاران گفت: من لاکچری زندگی نمی‌کنم.

ژوله در  پاسخ به انتقاد خبرنگاری که پرسید “شیشلیک” جملگی فیلمنامه‌اش مشتمل بر جوک‌های اینستاگرامی است، افزود: این فیلمنامه را خیلی دوست دارم و قابل دفاع است اصلاً جوک ندارد پر از اشک است اگر برداشت جوک‌های اینستاگرام را دارید ببخشید. یکی از غلط‌های کارها این است ما به ازای بیرونی پیدا و با آنها شوخی کنیم تاریخ مصرف این کارها گذشته است اگر غیراصول ها را نقد کنیم ماندگارتر است این فیلم اصلاً جغرافیا ندارد من مخالف کار سمبولیک هستم.

مهدویان درباره اینکه آیا این فیلم پایانی بر سفارشی‌سازی است؟ بیان کرد: به هر حال برخی حرف‌ها برای خود بازار دارد من به تک تک فیلم‌هایم علاقه دارم، فیلم‌های مهمی بوده‌اند هر کدام در سینما دیده شده‌اند و به کاری مثل “ماجرای نیمروز” همیشه افتخار می‌کنم. از هرکدام از فیلم‌هایم انرژی می‌گیریم یاد گرفته‌ام این اظهار نظرها تلاش مذبوحانه برای کشاندن ترمز من و گرفتن انرژی من است اما من ناراحت نمی‌شوم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید