| by admin | No comments

مردم علیه سلبریتی‌های مبلّغِ “خرید ملک در دبی”/ بازیگر قدیمی سینما هم عذرخواهی کرد- اخبار رادیو و تلویزیون – اخبار فرهنگی فرهنگ و هنر


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فرهنگ و هنر، سلبریتی‌ها هروقت به زمانِ درآمدزایی می‌رسد حتی حاضرند در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون خودنمایی کنند؛ هرچند که بارها در گفت‌وگوها و پیام‌های مجازی‌شان می‌گویند “نه تلویزیون می‌بینیم و نه در تلویزیون کار می‌کنیم!” در صورتیکه امروز به شبکه‌های تلویزیونی مراجعه کنیم بیشتر از اینکه آن‌ها را در عرصه سریال‌سازی و برنامه‌سازی ببینیم بیشتر به عنوان بازیگر تبلیغات تلویزیونی خودنمایی می‌کنند. 

وقتی با برخی از این بازیگران که حالا پای‌شان به تبلیغی بحث‌برانگیز باز شده به گفت‌وگو می‌پردازیم به صراحت می‌گویند خبری از عواقب و پشتِ صحنه این تبلیغ نداشته‌اند؛ شخصی با آن‌ها تماس گرفته که برخی به نام می‌شناسند و حتی در فیلم‌های تبلیغی‌شان بارها نام این شخص را می‌آورند.

یکی از این هنرمندان اصغر سمسارزاده است که در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر  رسماً عذرخواهی می‌کند و مثلِ خیلی از چهره‌های پیشکسوت تبلیغ‌کننده می‌گوید “کرونا کم‌کاری و بیکاری به دنبال خودش آورد و باید زندگی ما هم بگذرد. هیچ تجربه‌ای در تبلیغ کردن نداشتم به همین خاطر دیدم که بسیاری از همکاران این کار را کرده‌اند، این تبلیغ را پذیرفتم. هیچ شناختی از این جریان نداشتم و فقط می‌توانم بگویم از مردم و مخاطبین عذرخواهی می‌کنم.”

تلویزیون , سینما , صدا و سیما , مردم تهران ,

البته در این مسیر با کسانی تماس گرفتیم که به محض شنیدن سؤال ما درباره ماجرای تبلیغ “خرید ملک در دبی”، یا تلفن را قطع کردند و یا نخواستند در این باره صحبت کنند. برخی هم گفتند نمی‌دانستند این تبلیغ آن همه نارضایتی مردم و جامعه را به دنبال خواهد داشت؛ در این میان کسانی هم بسیار قابل تأمل پاسخ دادند و گفتند بسیاری این کار را کرده‌اند و پول‌های چند برابری می‌گیرند ما چرا از این قافله عقب بمانیم؟! اما در میانِ‌ این صحبت‌ها، نکته‌ای قابل تأمل است که هیچ اطلاعی از این تبلیغات نداشتند و سؤال نکردند چقدر این تبلیغ برای منافع مخاطبین مثمرثمر است و چقدر به واسطه این تبلیغ، محبوبیت و جایگاه هنری‌شان زیر سؤال می‌رود؟!

جریانِ تبلیغ خرید ملک در دبی و بسیاری از تبلیغات در فضای‌مجازی و حتی آگهی‌های بازرگانی تلویزیون نشان می‌دهد انگیزه اصلی این سلبریتی‌ها تنها کسب درآمد است و هیچ شناختی از این تبلیغات نداشته و ندارند. افرادی (سلبریتی) که نه درباره اظهارنظرها و نه تبلیغاتی که در صفحه‌های مجازی و فضاهای دیگر انجام می‌دهند مطالعه‌ای ندارند و ایران و ایرانی هیچ اهمیتی دارد. همچنان که بدون هیچ اندیشه‌ای، درباره اتفاقات مختلف اظهارنظر می‌کنند و تنها به بالا رفتن فالوور و دیده شدن می‌اندیشند.

وقتی به تبلیغ خرید ملک در دبی نگاه می‌کنیم باز این عبارت نظرمان را جلب می‌کند که “برای سلبریتی‌ها آینده ایران و ایرانی هیچ اهمیتی ندارد.” حتی بعضاً برای بدست آوردن دلارهای اماراتی و دیده شدنِ تبلیغ موردنظر(دبی)، حتی به اشتباه در این تبلیغ، نام شهر را کشور اعلام می‌کنند و یا از روی بی‌سوادی، ایران و ایرانی را تحقیر می‌کنند تا آن تبلیغ دیده شود. 

سریال این خودزنی‌ها بارها برای گرفتنِ پول، دلار، جایگاه و اقامت در کشورهای دیگر، از سوی سلبریتی‌ها دیده شده که بدون توجه به مشکلات و وضعیت دیگر کشورها، ناامیدی نسبت به شرایط ایران را فریاد می‌زنند. قابل تأمل است وقتی سلبریتی در گفت‌وگو با فرهنگ و هنر  می‌گوید “نمی‌دانستم این تبلیغ آنقدر حاشیه و نارضایتی دارد و ما گفتیم مثل همیشه پولی می‌گیریم و تبلیغی می‌کنیم.” حتی به این نکته فکر نکردند مردمی که به آن‌ها اعتماد دارند با دیدن این تبلیغات چقدر متضرر خواهند شد؟ مثل ماجرای تبلیغ آن کرم‌های به اصطلاح شفاف‌کننده در فضای‌مجازی که بعدها جعلی از آب درآمدند.

برخی هم می‌گفتند تاکنون “دبی” نرفته‌اند و از شرایط زندگی و حتی اقامت آن مناطق خبری ندارند؛ معلوم نیست با چه هدف و سمت و سویی وارد این فضا شده‌اند؟ آیا تنها به حمایت از شخصِ تماس گیرنده که نام او را چند سلبریتی در هنگامِ تبلیغ‌شان می‌آورند، از مردم می‌خواهند در دبی، ملک بخرند و یا آن دلارهای اماراتی باعث شده،‌ محبوبیت و شأن و جایگاه خودشان را زیر سؤال ببرند و به عبارتی با اغراق در تبلیغ، مردم را فریب بدهند؟

بعد از سیدجواد هاشمی و انتشار ویدئوی عذرخواهی‌اش، حالا اصغر سمسارزاده که صدای او را این روزها در برنامه معروف رادیو (صبح جمعه با شما) می‌شنویم و کارهای خاطرانگیزی را هم در سینما و تلویزیون دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرهنگ و هنر،  رسماً از مردم به خاطر این تبلیغ عذرخواهی می‌کند. در حالیکه او هم همانند بسیاری دیگر در جریان صحبت‌هایشان به این نکته اشاره کردند که به اعتبار هنرمندان و سلبریتی‌های دیگر، این کار را کرده‌اند. کرونا بوده‌ و به خاطر مشکلات اقتصادی‌شان، این تبلیغ را پذیرفتند و به نوعی از انجام این تبلیغ، ابراز پشیمانی کردند. 

آیا این استدلال برخی از این تبلیغ‌کنندگان، استدلال درستی است که می‌گویند از سر ناچاری و تنگناهای مالی به سراغِ این عوام‌فریبی رفته‌اند و یا هر تبلیغی را در فضای‌مجازی می‌پذیرند؟ یا برخی از کاربلدهای این عرصه که می‌گویند تاکنون ریالی از تبلیغات در هیچ‌کجا نگرفته‌اند و زیربارِ دروغ‌پردازی و اغراق‌گویی‌های تبلیغی نمی‌روند؟! این استدلال‌ها و اظهارنظرها در حالی است که برخی از چهره‌ها، کماکان این تبلیغ را خلافِ عرف نمی‌دانند و تبلیغ‌کنندگان را در این اتفاق محق می‌دانند.

در حالیکه فعالیت برخی از اینفلوئنسرها و جریان جذب فالوور به هر قیمتی اکثر هنرپیشه‌های معروف در فضای‌مجازی نشان می‌دهد سلبریتی‌ها راه دیگری غیر از حرفه خودشان را برای کسب درآمد، در پیش گرفته‌اند و آن استفاده از اعتمادِ‌ مخاطب برای کسب درآمد شخصی و پیشبرد اهداف تجاری(بیزینس) خودشان، در شرایطی که کشور دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است. 

در میانِ چهره‌هایی که خرید ملک در دبی را تبلیغ کردند چهره برخی از پیشکسوتان این عرصه هم دیده می‌شود که وقتی با‌ آن‌ها صحبت می‌کنیم می‌گویند چرا ما نه؟! یکی از این چهره‌های پیشکسوت بازیگری می‌گوید: «اولاً فکر نمی‌کردم شاهد چنین واکنش‌هایی باشیم و شاید هیچ علاقه‌ای به این مدل تبلیغ‌کردن نداشته باشم اما وقتی می‌بینیم همه دارند چنین کاری را می‌کنند من هم از خودم می‌پرسم پس چرا من نه؟!».

این جملات در حالی اظهار می‌شود که این افراد از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌باشند و برخی از آنها قراردادهای چندصد میلیونی برای حضور در پروژه‌های از پیش شکست خورده دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید