| by admin | No comments

مجری “اسلام‌دات‌کام” :به‌کارگیری اشخاص مطرح، بهترین راه تأثیرگذاری «هیسپان»/ باید بودجه شبکه را افزایش داد- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،سهیل اسعد از فعالان عرصه رسانه و کارشناسان علوم اسلامی است؛ وی که به چهار زبان مختلف مسلط است، نه تنها در کشورش آرژانتین، بلکه در کل  آمریکای لاتین فعالیت‌های فرهنگی  دارد و به همین دلیل با ملت‌های آن منطقه و در عین حال خاورمیانه کاملاً آشناست؛ این فعال رسانه‌ای در تولید برنامه‌های زیادی برای شبکه «هیسپان‌تی‌وی» نقش داشته که یکی از آنها «اسلام‌دات‌کام» است؛ برنامه‌ای که این روزها روی آنتن این شبکه اسپانیایی‌زبان است.

اسعد به دلیل آشنایی با کشورهای مختلف می‌تواند یک آسیب‌شناسی دقیق از مشکلات موجود در مسیر فعالیت هیسپان‌تی‌وی ارائه کند؛ به همین خاطر برای آشنایی از  راهکارهای موفقیت هیسپان‌تی‌وی و پیشی گرفتن بر رقبای رسانه‌ای نظرات این کارشناس را جویا شدیم که با هم می‌خوانیم:

*اصلی‌ترین دلیل موفقیت شبکه‌های بین‌المللی را چه می‌دانید؟

اصل قوت شبکه خبری، نیروی انسانی آن است، بهترین راه برای تأثیرگذاری هیسپان‌تی‌وی این است که اشخاص مشهور و مطرح در رأی و نظر مردم آمریکای لاتین را به کار  گیرد؛ همان‌طور که مدتی شخصیت مشهوری از کشور اسپانیا در این شبکه همکاری می‌کرد، مشابه آن از اشخاص مطرح رسانه‌ای در آمریکای لاتین هم باید در هیسپان‌تی‌وی استفاده کرد.

می‌دانیم که مخاطبان، جذب رسانه‌ای می‌شوند که هم محتوای جذابی داشته باشد و هم افراد شناخته شده و صاحب نفوذ در آن فعالیت کنند.

*چه تعداد شبکه تلویزیونی به زبان اسپانیایی در منطقه آمریکای لاتین فعالیت دارند؟

شبکه‌های تلویزیونی فراوانی در کشورهای آمریکای لاتین فعالند که به صورت کابلی به مخاطب عرضه می‌شوند؛ برای مثال شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات کابلی در ازای مبلغی که هر ماه دریافت می‌کنند بیش از هزار کانال تلویزیونی را در اختیار قرار می‌دهند؛ البته این شبکه‌ها به زبان‌های مختلف است، اما صدها شبکه به زبان اسپانیایی هستند و آن شبکه‌هایی هم که غیر اسپانیولی‌اند زیرنویس دارند یا بخش‌هایی را به صورت دوبله به اسپانیولی ارائه می‌کنند.

در بخش رسانه‌های ماهواره‌ای هم کانال‌های اسپانیایی، روسی و چینی مطرح هستند، اما کانال‌های محلی خود آمریکای لاتین تولیدات این شبکه‌ها را در بخش‌های مانند مسائل جهانی و اخبار غیر محلی بازنشر می‌دهند.

*با توجه به اینکه شما اهل آرژانتینید چه دلیلی برای فعالیت شبکه‌های بین‌المللی از کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و روسیه در آمریکای لاتین می‌بینید؟

چنانکه می‌دانید، بعد از فروپاشی شوروی و سپس ضعف آمریکا به عنوان تک ابرقدرت، اکنون جهان به سمت چند قطبی‌شدن حرکت می‌کند؛ در این مرحله، رسانه بسیار تأثیرگذار و در اصل رسانه یکی از ابزارهای اصلی نفوذ در جهان است.

از طرف دیگر، آمریکای لاتین یکی از مناطقی است که در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌ها در جهان است؛ بنابراین ابرقدرت‌ها و کشورهایی که در تلاش برای اعمال نفوذ خود در معادلات بین‌المللی‌اند، از رسانه به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تأثیرگذاری یا نفوذ استفاده می‌کنند.

بنابراین نه تنها کشورهایی که شما برشمردید، حتی چین هم شبکه‌ای برای آمریکای لاتین دارد؛ حتی در محور مقاومت هم شبکه المیادین اقدام به راه‌اندازی سایت به زبان اسپانیولی کرده است و در شبکه تلویزیونی هم به زبان اسپانیولی برنامه تولید و پخش می‌کند، زیرا  به اهمیت تأثیرگذاری رسانه‌ای به زبان مردم آمریکای لاتین آگاه شده است.

به بیان دیگر منطقه آمریکای لاتین در حال تبدیل شدن به یک پدیده بسیار پیچیده و عمیق در معادلات بین‌المللی و هم اینکه زبان اسپانیولی نیز دارای اهمیت خاصی در این روزگار است؛ بنابراین اگر قدرتی می‌خواهد پیام خود را به مخاطبان جهانی  عرضه کند، باید رسانه‌ای برای مخاطبان اسپانیولی‌زبان داشته باشند. 

*تلویزیون‌های مطرح در آمریکای لاتین چه رویکردهایی برای جذب مخاطب دارند و فیلم‌های سینمایی ایرانی پخش شده از هیسپان‌تی‌وی چه بازخوردی داشته است؟

متأسفانه رسانه، در آمریکای لاتین از رسالت اصلی خود خارج شده و بیشتر ابزار تفریح برای سرگرمی است و محتوای ارزشمند مگر  برای نخبگان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

اگر در خصوص شبکه‌هایی که در آمریکای لاتین مورد توجه‌اند بررسی کنید، خواهید دید بیشتر  این تلویزیون‌ها بازنشردهنده فیلم‌های هالیوودی، موسیقی و مسائلی که برای اغواگری جوانان است کارکرد دارند؛ طبعاً به دلیل شریعت اسلامی و فرهنگ ایران، چنین جذابیت‌هایی را نمی‌توان در هیسپان‌تی‌وی مطرح کرد.

برخی فیلم و سریال‌هایی که در هیسپان‌تی‌وی قبلاً پخش می‌شد و می‌شود، خیلی ایرانی است و با دنیا کاملاً متفاوت است، برای جذب ذائقه مخاطب آمریکای لاتین باید دارک ویژه” در این بخش داشت که مستلزم توان مالی بالا است.

*در این شرایط چه پیشنهادی برای بالابردن ضریب نفوذ و رشد مخاطبان شبکه هیسپان‌تی‌وی دارید؟

بارها این مورد را مطرح کرده‌ام که هیسپان‌تی‌وی اگر می‌خواهد در فعالیت رسانه‌ای جهانی رقابت را برنده شود باید سرمایه‌گذاری کند؛ بودجه هیسپان‌تی‌وی باید افزایش یابد، به بیان دیگر برای رقابت در جهان باید توقع خود را با بودجه شبکه‌‌تان بسنجید؛ نمی‌توانید از نظر جذب مخاطب و نفوذ در سطح سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی باشید، اما بودجه شما یک صدم آن شبکه‌ها هم نباشد.

از طرف دیگر مردم به صورت اتفاقی با هیسپان‌تی‌وی آشنا می‌شوند و ما رویکرد جدی برای معرفی این شبکه در میان مردم آمریکای لاتین را نداریم؛ این هم چالش دیگری است.

برعکس شبکه‌های مطرح، با اسپانسرهای قوی، تبلیغات منظم و استفاده از شخصیت‌های مطرح منطقه فعالیت می‌کنند؛ طبعاً هیسپان‌تی‌وی برای تبلیغات و استفاده از شخصیت‌های تأثیرگذار رسانه‌ای نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و برنامه‌ریزی جدی است تا بتواند بر رقبای خود در آمریکای لاتین برتری یابد.

*با این حساب باید روش‌هایی را در نظر گرفت که برای خود شبکه درآمدزا باشد؟

اگر از تریبون هیسپان‌تی‌وی برای ترویج توان اقتصادی ایران استفاده کنیم خیلی خوب است؛ برای نمونه، چند مستند در مورد ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی ایران ساخته شود، با چند شخصیت خوب اقتصادی و موفق ایران و آمریکای لاتین مصاحبه کنیم، یا حتی ملاقات‌هایی بین شخصیت‌های اقتصادی ایران و آمریکای لاتین ترتیب دهیم بسیار خوب است، این روند را در قالب فیلم مستند و برنامه‌های موسمی می‌توان تعمیم داد؛ اگر چنین اقدامی صورت بگیرد خیلی تأثیرگذار خواهد شد، هم برای رشد صادرات ایران خوب است و هم میزان مخاطب‌پذیری و ضریب نفوذ این شبکه را در منطقه آمریکای لاتین بالا خواهد برد؛ داشتن رویکرد اقتصادی می‌تواند به تأمین بخشی از هزینه‌های شبکه در بلندمدت کمک کند.

*به نظر شما مردم پرتغال هم می‌توانند از شبکه هیسپان‌تی‌وی استفاده کنند؟

قاعده کلی  برای استفاده گویشگران زبان‌های اسپانیولی و پرتغالی وجود دارد، بر این اساس که مردم عادی فقط می‌توانند به زبان خودشان رسانه را متوجه شوند و تنها نخبگان مانند اساتید دانشگاه و تحلیلگران سیاسی‌اند که می‌توانند از رسانه‌ای به زبان دیگر بهره‌مند شوند، اما می‌توان از زیرنویس پرتغالی برای آگاهی مردم استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید