| by admin | No comments

فلسفی: خوشنویسی همچون پرنده‌ای است که دارای دو بال معنا و زیبایی ظاهری است- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، امیر احمد فلسفی استاد رشته خوشنویسی که برای افتتاح نمایشگاه خوشنویسی «هنر ماندگار» در نگارخانه فانوس حضور یافته بود، درباره چگونگی فراگیری خوشنویسی گفت: فعالیت هنری را از 7 سالگی زیر نظر استاد ابن علی بابایی که معلم کلاس اول دبستانم بود، با یادگیری خط نستعلیق آغاز کردم؛ البته باید از مرحوم استاد ابن علی بابایی که معلم کلاس اول من و اولین استادم در زمینه خوشنویسی بود نیز یاد کنم؛ همچنین آخرین استادم  غلامحسین امیرخانی است که بیشترین تاثیر را در زندگی هنری من داشت.

وی با اشاره به سوابق هنری خود گفت: در سال 1359 مدرک ممتاز و در سال 1377 درجه استادی‌ام را دریافت کردم؛ از سال 1359 مشغول آموزش هنرآموزان این رشته‌ام و از جمله سوابق هنری‌ام می‌توانم به کتابت دیوان حافظ، رباعیات خیام،دوبیتی‌های باباطاهر، بخش‌هایی از اشعار شاهنامه، دیوان حسن زاده آملی، گلستان سعدی،کلیات اقبال لاهوری، ترکیب نستعلیق و… اشاره کنم. 

فلسفی افزود: فکر می‌کنم یکی از بهترین نمایشگاه‌هایی که تاکنون برگزار کرده‌ام، نمایشگاه غبارنویسی در سال 73 در کشور چنین بود؛ این نمایشگاه را حدوداً 5 سال پیش در ترکیه نیز برگزار کردم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خوشنویسی را به عنوان پیشه اصلی خود انتخاب کرده، به تبیین دیدگاه خود درباره این هنر پرداخت و گفت: خوشنویسی همچون پرنده‌ای است که دارای دو بال معنا و زیبایی ظاهری است؛  این هنر جزء لاینفک فرهنگ ایرانی-اسلامی است و براساس واقعیت‌های آینده جامعه هنری کشور، هنری پرفروغ و خوش‌آتیه است.

وی در ادامه ضمن ارائه تعریفی کوتاه از هنر خوشنویسی افزود: این هنر ناب، عبارت از صورت‌بخشی به معنا با استفاده از علائم منحصربه‌فرد در عالم خارج است و این ویژگی، وجه تمایز هنر اصیل خوشنویسی است. 

فلسفی در ادامه خوشنویسی را محور اصلی زندگی خود قلمداد کرد و گفت: هنر دریچه‌ای نوین به عالم بالا به روی انسان باز می‌کند و امکان پرواز خیال را فراهم می‌کند؛ هنر خوشنویسی نیز جهانی آکنده از تعادل، تناسب و معنا است. 

فلسفی در پایان گفت: امیدوارم هنرمندان کشور به ویژه خوشنویسان، فعالیت توأم با تعقل را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید