| by admin | No comments

“سینماحقیقت” و راهی که به دیگر جشنواره‌ها نشان می‌دهد- اخبار سینما و تئاتر – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فراخوان چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در حالی منتشر شد که تا پیش از آن مشخص شده بود که این جشنواره به صورت آنلاین و رقابتی برگزار می‌شود. 

جشنواره سینماحقیقت را باید یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم در ایران بدانیم. جشنواره‌ای که در بین مستندسازان کشورمان محبوب بوده و به نوعی جشنواره تخصصی سینمای مستند کشور به شمار می‌رود و در کنار آن دارای مقبولیت جهانی بین مستندسازان دیگر کشورها است. موضوع مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از مستندسازان ترجیح می‌دهند اولین نمایش آثار خود را در این جشنواره داشته باشند و از این منظر صیانت از حقوق آنان امری ضروری است. 

تفاوت اصلی جشنواره چهاردهم سینماحقیقت با دوره‌های قبلی در برگزاری آن به صورت برخط است که توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره مقرر شده است. البته در این بین شاید عده‌ای معتقد باشند که می‌شد جشنواره امسال برگزار نشود یا همانطور که سینماهای کشور با رعایت نکات بهداشتی و با ظرفیتی کمتر اکران فیلم انجام می‌دهند، جشنواره نیز با همین نکات برگزار شود. باید دقت داشت که ضرر عدم برگزاری‌ جشنواره‌ای در سطح سینماحقیقت از فواید آن بسیار بیشتر است چرا که بسیاری از مستندسازان در طول یکی دو سال گذشته آثاری ساختند و منتظر نمایش آن در جشنواره سینماحقیقت‌اند، اما در این بین موضوع مهمتری وجود دارد و آن هم این است که این جشنواره در صیانت از آثار و عدم تکثیر فیلم‌های مستندسازان به واسطه قاچاق فیلم‌ها چه تمهیداتی اندیشیده است؟ 

اکران آنلاین فیلم‌ها در جشنواره سینماحقیقت به معنای پخش آن در سامانه‌های آنلاین نمایش فیلم است؛ اتفاقی که از چند ماه پیش در خصوص فیلم‌های سینمایی آغاز شد و اکثرشان با مشکل کپی و تکثیر در فضای مجازی روبه‌رو شدند، به عبارت بهتر فیلم‌ها در همان ساعت اولیه اکران قاچاق شد. حال سوال اساسی که وجود دارد این است که جشنواره سینماحقیقت چه تضمینی برای مستندسازان درنظر گرفته است تا چنین بلایی بر سر فیلم‌هایشان نیاید. مستندسازانی که سال‌ها زحمت کشیدند تا خروجی فیلم‌شان بتواند درآمدزایی برایشان داشته باشد در صورتی که با قاچاق فیلم این درآمد را از دست خواهند داد. 

از آنجا که جشنواره سینماحقیقت به نوعی اولین جشنواره مهم سینمایی کشور پس از شیوع کرونا در کشور است، به نظر می‌رسد که تجربه اکران آنلاین در آن نشان دهد که آیا چنین مسیری برای دیگر جشنواره‌ها از جمله جشنواره فیلم فجر، مسیر درستی است یا خیر؟ به نظر می‌رسد که برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین نشان دهد که می‌توانیم جشنواره‌های دیگر را هم آنلاین برگزار کنیم یا این تجربه مانند اکران فیلم‌ها به صورت آنلاین با شکست مواجه می‌شود. 

البته در کنار این موضوع باید به مسئله مهم دیگری دقت کرد که در جشنواره سینماحقیقت امسال مورد توجه قرار گرفته است. شیوع ویروس کرونا در کشور و اتفاقاتی که این بیماری در کشور رقم زد، سوژه بسیار خوبی به دست مستندسازان داد تا علیرغم تمام خطراتی که وجود داشت در مراکز حساس از جمله بیمارستان‌ها حضور داشته باشند و از فداکاری کادر درمانی مستند بسازند. از همان روزهای ابتدایی اسفندماه تا به امروز رویدادهای مختلفی برای تقدیر از این هنرمندان برگزار شده اما اختصاص دادن بخشی جداگانه برای مستندهای با موضوع کرونا اقدام قابل توجهی است و به نظر می‌رسد یکی از بخش‌های شلوغ جشنواره امسال باشد. 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید