| by admin | No comments

برگزاری کنسرت «زروان» با اجرای قطعاتی از آهنگسازان معروف جهان- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم


به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ علی قزانی، مدیر نوای شهر آشوب و تهیه‌کننده کنسرت گروه زروان با اعلام خبر برگزاری کنسرت خود گفت: نامگذاری مکتب امپرسیون (متعلق به اواخر سده نوزدهم میلادی) که از هنرهای تجسمی به سبک‌شناسی موسیقی راه یافته است، ریشه در لحظه تأثیرگذاری یک منظره در اولین نگاه مخاطب دارد.

وی درباره قطعاتی که در این رسیتال اجرا می‌شوند، اظهار کرد: استفاده از ترکیب‌های صوتی مبهم اما متنوع، همراه با تعلیق و در عین حال بعضاً دارای تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره که در ذهن مخاطب تداعی‌گر درجات متنوع تیرگی و روشنی رنگ‌ها و همچنین فضای مه آلود است، می‌تواند مبنای این وام‌گیری از دایره واژگانی هنرهای تجسمی باشد.

قزانی با اشاره به کنسرت این گروه در آذر ماه گفت: گروه زروان (رسیتال ویولن) 6 آذر 1398 در تالار رودکی ساعت 20:00 به روی صحنه خواهند رفت.

وی همچنین درباره آثاری که در کنسرت گروه زروان اجرا خوهد شد، توضیح داد: در رسیتال ویولنی که توسط بابک کوهستانی (نوازنده ویولن) و دو همکار دیرینش در آنسامبل زروان، کارن سلاجقه (نوازنده پیانو) و نرگس فلاح پسند (نوازنده ویولنسل) اجرا خواهد شد، آثار دو آهنگساز فرانسوی شُهره به مکتب امپرسیونیسم یعنی «کلود دبوسی» و «موریس راول» آنچنان سنگینی می‌کنند که خواه ناخواه این اجرا را در ذهن مخاطب، اجرایی پیرامون موسیقی امپرسیونیستی به حساب می‌آورد؛ از این رو زروان نیز ترجیح را بر آن قرار داده تا یکدستی این کنسرت را از بین نبرد و از دیگر آثاری متناسب، در کنار آثار آهنگسازان نامبرده بهره ببرد.

قزانی ادامه داد: گرچه دو آهنگساز دیگر این برنامه، «اتورینو رسپیگی» ایتالیایی و «اوژن ایزای» بلژیکی به صورت مشخص در زمره آهنگسازان امپرسیونیست محسوب نمی‌شوند، اما هم عصر بودن آن‌ها با دو آهنگساز فرانسوی و همچنین تفکر غالب بر آثار منتخب ایشان در این کنسرت (سونات ویلن و پیانو اثر رسپیگی و سونات ویولن سولوی شماره 5 اثر ایزای) که اِلمان‌های امپرسیونیستی در آنها دیده می‌شود؛ قرابت شکلی و محتوایی قابل توجهی را در رپرتوار این کنسرت رقم زده است.

انتهای‌پیام/

دیدگاهتان را بنویسید