| by admin | No comments

آیا واقعاً عروسکِ تلویزیونی، حجاب را مسخره کرده است؟- اخبار رادیو و تلویزیون – اخبار فرهنگی تسنیم


به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار موجی از انتقادها به آیتم عروسکی برنامه تلویزیونی “خوشبخت” در فضای مجازی، تهیه‌کننده و طراح عروسک این برنامه درباره دلایل استفاده از این نوع عروسک توضیحاتی داده‌اند.

پرویز امیری با بیان اینکه “خوشبخت” برنامه صبحگاهی با هدف پرداختن به آسیب‌های حوزه خانواده است، گفت: پخش این برنامه از دی‌ماه 1398 شروع شد و هدفش تعلیم موضوعاتی است که ممکن است به آسیب در خانواده و از هم پاشیدن آن منجر شود.  

وی افزود: برای بخشی از برنامه که لازم بود مفاهیم در قالب نمایش به مخاطب ارائه شود و به عبارت دیگر مخاطب نمایش درمانی شود تا عبارت «ادب از که آموختی، از بی ادبان» محقق شود، عروسک‌هایی طراحی شدند تا با مطرح کردن نکات منفی در یک فضای کاریکاتورگونه، خانواده‌ها را به اتفاقاتی که در ناخودآگاه‌شان و در روابط میان زوجین، میان پدر و فرزند یا مادر و فرزند ممکن است رخ دهد، آگاه و آنها را به سمت اصلاح هدایت کنند.

تهیه‌کننده برنامه “خوشبخت” به طرح‌های مطرح شده متعددی از جمله نمایش آیتمی یا رئال برای این بخش از برنامه اشاره و تصریح کرد: در نهایت به فرم نمایش عروسکی و استفاده از عروسک‌های فک زن (باتومی) رسیدیم که کمی هم به ماپت‌ها شباهت دارند؛ به این دلیل که بتوانیم با توجه به پخش روزانه برنامه به تنوع عروسک برسیم و عروسک‌های متعددی را در برنامه معرفی کنیم، در اتاق فکر برنامه به این شکل از عروسک رسیدیم.

امیری با بیان اینکه پخش برنامه پس از 15 قسمت آزمایشی با استقبال خوب مخاطبین هم روبرو شده است، افزود: برای ساخت عروسک‌ها سراغ افرادی رفتیم که سابقه طولانی در ساخت عروسک دارند و از خانم بنفشه بدیعی که سال‌ها سرپرست گروه سازندگان عروسک تولیدات عروسکی خانم مرضیه برومندند، خواستیم عروسک را بسازند.

وی گفت: ایشان طراحی و کارگردانی شخصیت عروسک را برعهده گرفتند و تا امروز نزدیک به 200 قسمت از این نمایش‌های عروسکی با محور آموزش مسائل خانه و خانواده پخش شده است.

تهیه‌کننده برنامه “خوشبخت” با تأکید بر اینکه مخاطب آیتم نمایشی برنامه بزرگسالان‌اند و این فرم از برنامه‌سازی و استفاده از عروسک سال‌ها است در شرکت‌های بزرگ تلویزیونی دنیا به‌کار می‌رود، افزود: شیوه‌های مختلف استفاده از عروسک‌های ماپت در شبکه‌های تلویزیونی دنیا مورد استفاده قرار گرفته و این نوع استفاده یک نگاه خلاقانه به موضوعات است زیرا عروسک در این فضا یک کاریکاتور متحرک است و قرار نیست که زیبا باشند باید پیام و مفاهیم را به راحتی منتقل کنند.

امیری با بیان اینکه ساخت یک عروسک خانم در یک برنامه مستلزم این است که عروسک پوشش و حجاب داشته باشد، تصریح کرد: هدف این برنامه تمسخر حجاب و پوشش نبوده بلکه موضوع کلی برنامه و نمایش عروسکی انتقاد از سبک زندگی خانواده‌ها و رفتارهای درون خانواده در قالب طنز است.

وی با تأکید بر اینکه سبک کار استفاده از ماپت است، افزود: عروسک‌ها باید در قالب یک کاریکاتور پیام را منتقل کنند اما منتقدین بدون توجه به موضوع برنامه و مخاطب آن، صرفاً از ظاهر و پوشش عروسک انتقاد کرده‌اند. 

طراح و کارگردان این نمایش عروسکی هم با بیان اینکه این نمایش عروسکی جنبه طنز دارد و برای مخاطب بزرگسال ساخته شده است، گفت: نمایش‌های عروسکی برنامه “خوشبخت” برشی از زندگی است تا بتواند مفاهیم را به شکل ساده برای مخاطب ارائه دهد و با یک مثال اغراق شده به فهم مخاطب از موضوعات پیچیده روانشناسی کمک کند.

بنفشه بدیعی افزود: کارشناسان برنامه هم با کمک گرفتن از آیتم و با استناد به مثالی که در نمایش می‌آید، با ارائه توضیحات تکمیلی خود، مطالب آموزشی را ارائه می‌دهند.

طراح این شخصیت عروسکی با تأکید بر اینکه بنا بر این نبوده از الگوهای غربی در طراحی استفاده کنیم، گفت: همان‌طور که لزوماً همه زیبا نیستند، اغراق هم در طراحی این عروسک‌ها، بخش عمده‌ای از کار ما بود چه در شخصیت‌پردازی ظاهری و چه در شخصیت اجرایی کاراکترها تا بتوانند طنز بیشتری ارائه دهند و بیشتر، سریع‌تر و قوی‌تر مفهوم را به مخاطب انتقال دهند.

بدیعی تصریح کرد: در این آیتم‌ها در عین سادگی، از مباحث علمی و پیچیده روانشناسی عبور کردیم و به طرح ساده و قابل درکی رسیده‌ایم و با نگارش نویسنده برنامه، خانم منصوری، کار به این خروجی رسیده است و تجربه بسیار مفیدی برای ما بود که از سادگی و نفوذ عروسک برای رساندن جامعه به یک خرد جمعی و فرهنگسازی و زیست بهتر استفاده کنیم.

وی افزود: ایده‌های اجرا شده در هر نمایش توسط تیم کارشناسی خوانده و تأیید می‌شود و از آنجا که مباحث به هم نزدیک‌اند و احتمال اشتباه در انتقال مفهوم وجود دارد، با ورود کارشناسان به حوزه تولید محتوا این امر در این اثر برطرف شده است.

کارگردان نمایش عروسکی برنامه خوشبخت از انتقاد سازنده مخاطبان استقبال کرد و گفت: از نظر تکنیکی باید بی‌نهایت شخصیت می‌داشتیم که با شرایط معمول کار عروسکی همخوانی نداشت، پس اجزای صورت عروسک را متغیر کردیم تا بتوانیم شخصیت‌های مختلف را به نمایش درآوریم.

بدیعی با اشاره به اینکه مسئله روانشناسی چهره داریم و اینکه ویژگی‌های اخلاقی فرد در چهره او هویدا می‌شود، تصریح کرد: طراحی ظاهر عروسک طبق نیاز مباحث روانشناسی مطروحه بوده اما اغراق شده است و ما با 4 عروسک بیش از 20 شخصیت را نمایش دادیم که این امر با تغییر لباس و چهره و صدا در تیم حرفه‌ای‌مان امکان‌پذیر شد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید